söndag 4 november 2012

Äppelkaka med Calvados

Nu när det har varit lov denna vecka har jag passat på att baka lite extra. Det senaste jag bakade var en äppelkaka. Originalrecept hittade jag på alltommat.se. Jag ändrade dock lite efter eget tycke och resultatet blev riktigt bra! Sockerkakan hade en tydlig smak av äpple då likören Calvados ingick i receptet. Calvadosen gav kakan det lilla extra men har man ingen äppellikör hemma så kan man säkert utesluta eller byta ut det mot exempelvis äppeldryck. Kakan står sig några dagar utan att frysas ner. Jag behövde iallafall inte frysa ner den då den hade strykande åtgång hemma under helgen!


Äppelkaka med Calvados
2 st Äpplen
2 msk Smör
1msk Strösocker
3 msk Calvados
3 st Ägg
2,25 dl Strösocker
3 dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
75g Smält smör
 
1. Sätt ugnen på 200°. Smörj och bröa en sockerkaksform på ca 1 1/2 liter.
2. Skala, kärna ur och skär äpplena i små bitar.
3. Stek äppelbitarna i smör i en stekpanna på medelstark värme 2-3min. Strö över socker och calvados. Låt det fräsa någon minut och ta av det från plattan.
4. Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Blanda mjöl och bakpulver i en separat bunke.
5. Strö mjölblandningen över äppelkompotten och vänd sedan ner det i smeten med en slickepott. Vänd därefter försiktigt ner det smälta smöret i smeten.
6. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 35-40 min. Titta efter kakan när det är ca 10 min kvar så att den inte får för mycket färg.
Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp kakan på ett galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar