torsdag 28 mars 2013

Påskgodis

Dessa små godbitar gjorde jag rent spontant så de går variera i oändlighet. Det var lite pilligt att få fast nougaten runt mandeln så man får vara lätt och kall om händerna för nougaten kladdar lätt. Det märkte jag även när jag skulle doppa nougatmandlarna i choklad, istället för att klä dem i marsipan, för då smälte allt till en enda gegga. Så det fick bli mandel-nougat-marsipangodisar. 




Påskgodis 
Först rostade jag mandlar i en torr stekpanna, låt dem svalna och sedan tog jag en bit nougat och omslöt mandlarna. Jag kavlade sedan ut marsipan tunt och klädde in mandelnougaten. Till sist garnerade jag dem med lite smält choklad. Som ni ser kan ni hitta på vad som helst, använd vilka nötter ni vill, karamellisera mandlarna först eller byt ut nougaten till, ja vad ni än hittar för gott i skafferiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar