onsdag 23 april 2014

Glutenfritt bröd och bananglass

Det senaste har jag vart så sugen på bröd, i synnerhet rostat bröd med smör på. Men jag har märkt att min mage inte mår jättebra av gluten, så förra veckan provade jag att göra scones på majsmjöl men det blev ingen höjdare tyvärr. Idag blev det ett nytt försök, glutenfria tekakor på bovetemjöl. Receptet finns i tidningen Hembakat med hittade det även på recept.nu. Det blev desto bättre, det gick verkligen inte känna att det var glutenfritt utan smakade som vanliga tekakor. Jag var lite stressad och lät degen jäsa i 2h och 20min istället för 3h men det gick bra ändå. Sen gjorde jag även egen brödkrydda på anis, fänkål, kummin och pomeransskal samt eget havremjöl genom att mixa havregryn några minuter i en mixer.
 
Glutenfria tekakor
Kesobröd var jag även nyfiken på så det bakade jag också. Det var helt okej, men blev lite platt och inte så fast i konsistensen, inte riktigt lika likt vanligt bröd som tekakorna. Jag ska absolut baka det igen, man kan ju inte alltid lyckas första gången. Utan jag ska försöka förbättra receptet och återkomma med en uppdaterad version, men ni som vill testa redan nu så finns receptet här. Jag gjorde som det stod fast jag hade i ca 1dl solrosfrön också.



Nu när solen och värmen är här har jag ett tips på lite nyttigare glass. Superenkelt och snabbt, mixa frysta bananskivor med stavmixer och smaksätt med bär eller kakao. När bananerna börjar bli lite bruna fryser jag ner i skivor så att det finns där när jag är sugen på något kallt och krämigt.
Glass gjort på fryst banan och hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar