tisdag 15 april 2014

Långt inlägg om vad jag hållt på med det senaste!

Mer än 100 dagar har gått på 2014 och jag kan stolt säga att jag fortfarande har hållit mig borta från sötsaker. Det är ju tråkigt att jag inte har uppdaterat bloggen så ofta med tårtor och söta bakverk men för att inte försvinna helt så ger jag er några nyttigare alternativ. Speciellt nu när jag har påsklov har jag mer tid att experimentera i köket och vara aktiv på bloggen. Så jag börjar med att lägga upp en hel klump med inspiration och några recept på mina nyttigare-inte-så-söta-saker.

 I fredags testade jag en ny müsli inspirerad från Green Kitchen Stories och den fick jag göra om redan på söndagen för att jag hade ätit upp allt! Varför köpa färdig müsli med tanke på hur lätt och gott det är att göra egen, speciellt eftersom att man får tillsätta precis det man vill ha.  Banan granola var det som fångade mitt intresse med endast 6 ingredienser;
1 mogen banan, 2 msk kokosolja, 125g havregryn, 50g mandel, 40g pumpafrö och 20g solrosfrön. Mosa bananen och tillsätt den smälta kokosoljan, blanda sedan med de torra ingredienserna försiktigt med händerna och fördela på en bakplåtsklädd plåt och grädda i 200˚ i 15-20min, håll koll och rör om efter halva tiden .
Första gången hade jag även i lite flytande honung men jag tyckte att det blev tillräckligt sött med endast bananen så skippade det (fast mina smaklökar är ju mer känsliga för sött nu, min bror tyckte att det behövdes mer socker även i första satsen). Sedan testade jag även att göra bovetepuffar med smak av äppelmos och kanel, dock blev de lite för krispiga så jag ska göra en ny sats snart som förhoppningsvis är lite mjukare.


Banan granola

Mina bästa tips på mellanmål just nu är helt klart keso, antingen till bananpannkakor;
Vispa ihop 2 ägg, 1 mogen banan och lite kokosmjöl till en smet och stek som pannkakor.
eller helt enkelt med en apelsin. Sen har jag även testat ananasbollar och blåbärsfluff, receptet på blåbärsfluff hittar ni här, enkelt och proteinrikt. Ananasbollarna slängde jag bara ihop på;
1 burk konserverad ananas (för jag tål inte färsk ananas annars kan man ha mango i också men det tål jag inte heller), 0.5 dl cashewnötter, 1 dl havregryn, 1.5 msk kokosmjöl, 1 msk kokosolja och 1 msk gojibär. Mixa alla torra ingredienser till ett mjöl och tillsätt sedan ananasen och så mycket spad så att det blir en bra massa, forma till bollar och rulla i riven kokos.

Bananpannkaka med keso och bär.


Superenkelt och gott, endast apelsin och keso.
Ananasbollar

Blåbärsfluff
Idag har jag även lyxat till det med en snabb äppelkaka (gjordes på måfå så uppskattar ungefär mängderna så ni kan göra detsamma);
Skivade 1 äpple och la i en liten form, strödde på kanel och blandade i 1 msk äppelmos för lite sötma. Sedan gjorde jag toppingen av 3 msk havregryn, 3 msk kokosmjöl, 1 msk smält kokosolja, en skvätt mjölk och lite hackade hasselnötter. Jag orkade inte sätta på ugnen för bara den lilla kakan så körde den i mikron i någon minut, dock blir det då ingen fin färg på ytan men det går fort i alla fall. Till den färdiga äppelpajen åt jag en klick turkisk yoghurt med vaniljfrön.

Sen får jag inte glömma, jag gjorde fröknäcke i morse på 1 dl linfrön, 1 dl solrosfrön, 1 dl pumpafrön, 0.5 dl psylliumfrön, 0.5 dl hackad mandel, 2 uppvispade ägg, 1 msk smält kokosolja och 1/4 tsk salt. Alla torra ingredienser blandas först och sedan ihop med äggen och kokosoljan. Platta ut smeten på en bakplåtsklädd plåt och skär i fyrkanter. Grädda i 160˚ i ca 30 min och bryt isär bitarna när de har svalnat. Ska jag vara ärlig hade de en liten bismak av något jag inte kan sätta fingret på, men med en skiva ost på så tänkte jag inte på det. 


Fröknäcke

Äppelkakan innan den gräddats.

Äppelkaka med turkisk yoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar