torsdag 15 november 2012

Sidenhuskaka

Sidenhuskakan består av ett pajskal som är fyllt med bland annat rivna äpplen och mandelmassa. Jag tycker kakan är en blandning mellan en äppelkaka och en äppelpaj. Därför passar den, enligt mitt tycke, bäst att servera med vaniljvisp men grädde eller vaniljsås går lika bra. Jag tycker även att det är en lite finare kaka som man kan bjuda sina gäster på istället för äppelpaj då det är ett galler av pajdeg på tårtan och flagad mandel. Det är även lite limesaft i kakan som ger den en liten svag underton av lime mot den söta mandelmassan. Mamma och jag bakade denna kaka förra veckan då hennes väninnor kom på besök.



Sidenhuskaka  
Ca 10 bitar
3 dl vetemjöl
1 ½ dl strösocker
125g smör
1 litet ägg

Fyllning:
50g smör
100g mandelmassa
¾ dl socker
2 ägg
1 msk pressad lime
3 grovrivna äpplen
25g mandelspån


Hacka ihop mjöl, socker och kallt smör till en smulig massa. Tillsätt ägget och blanda snabbt ihop till en deg.
Tryck ut drygt hälften av degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Ställ formen kallt ca 30 min.
Sätt ugnen på 175˚

Fyllningen: Smält smöret i en kastrull. Riv mandelmassan fint. Blanda mandelmassa, socker, ägg och limesaft med smöret.
Sjud blandingen under omrörning tills den tjocknar.
Kärna ur och riv äpplena grovt. Lägg de i pajskalet och häll över mandelsmeten. Rulla ut den resterande degen till 8 längder och platta till dem lätt. Lägg degremsorna överst i pajformen som ett rutmönster.
Strö över mandelspånen och grädda i nedre delen av ugnen ca 35 min. Låt kakan svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar