lördag 17 november 2012

Tiramisú i glas

Jag hade aldrig ätit Tiramisù innan och tänkte att till farsdag skulle det vara dags. Jag utgick från ett klassiskt recept från Sveriges mästerkock som ni hittar på Recept.nu men jag brukar ju alltid ändra recepten lite och denna gång var inget undantag. Jag tillsatte grädde vilket originalreceptet inte har och även Amaretto i mascarponekrämen. Jag gillade när man kände smak av Amaretto i krämen så att det händer lite mer smakmässigt. Mitt tips är att tillsätta Amaretton sist och smaka av så man får krämen så stark som man vill. Som sagt vet jag inte hur en riktig Tiramisú ska smaka men jag gillar verkligen denna variant!




Tiramisú i glas
4-5 portioner
1 dl starkt kaffe
2
st ägg
2
msk socker
250
g mascarponeost
3/4 dl grädde

2 msk
amaretto
8-9
st savojardikex + ev. halva kex att garnera med
kakao
att sikta över innan servering 

1. Brygg starkt kaffe, gärna espresso.
2. Separera äggvita och äggula i varsin bunke.
3. Vispa grädden
4. Vispa gulan tillsammans med sockret till en fluffig ljusgul smet.
5. Rör ned mascarpone i äggulesmeten, lite i taget för att få smeten slät.
6. Vispa äggvitan till hårt skum.
7. Vänd försiktigt ned äggvitan, grädden och amaretton i äggulesmeten och blanda.
8. När kaffet svalnat, häll över det i en skål stor nog att doppa kexen i.
9. Dela kexen i två delar och droppa kaffet över kexen, allt kaffe går ej åt. 
10. Varva kexen och mascarponekrämen i fina glas i 2–3 lager. 
11. Vid servering, pudra med kakao.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar