torsdag 7 februari 2013

Kärleksmums

Snart är det Alla Hjärtans Dag och då tycker jag att det passar bra att baka något med omtanke till sina nära och kära. Vad passar då bättre än just kärleksmums! För att göra det lite festligare dekorerade jag med både kokos och små hjärtan. Jag skar även ut hjärtan av kakan med hjälp av en hjärtformad pepparkaksform. Jag gjorde ett avtryck med hjärtat på glasyren och skar sedan med en liten kniv.






Kärleksmums 
Ingredienser
150 g smör
3 ägg
2,5 dl socker
1 dl kakao
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl solrosolja
0,5 dl mjölk

Glasyr
100 g smör
½ msk mjöl
2 msk kakao
¾ dl socker
1 ½ dl grädde
Ev. 1 tsk snabbkaffepulver

Garnering
Kokos
Ev. små dekorationshjärtan

Sätt ugnen på 175˚. Klä en liten långpanna med bakplåtspapper ca 24×30 cm. Smält smöret på svag värme. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Blanda kakao, mjöl och bakpulver och sikta ner i smeten varvat med smöret, olja och mjölk. Rör om försiktigt till en jämn smet. Häll smeten i långpannan och bred ut. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Låt kakan svalna lite. 

Gör sedan glasyren.  Smält smöret i en kastrull på spisen. Tillsätt de resterande ingredienserna och koka i 3-5 min. Ta av kastrullen från värmen och blanda ev. i snabbkaffepulver. Bred på glasyren på kakan och strö över kokos och ev. små hjärtan. När glasyren har stelnat skär kakan i ca 20 fyrkanter eller i form av hjärtan, ca 15 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar