söndag 3 februari 2013

Semlor

Jag har alltid varit emot när alla butiker börjar julskylta flera månader innan jul och som alltid har caféerna börjat servera semlor långt innan fettisdagen. Detta år har jag dock varit sugen på semlor i flera veckor så idag kunde jag inte hålla mig längre! Jag bakade Roy Fares semlor som han gjorde förra året på go´ kväll, de tar en stund att göra men den mesta tiden är jästid eller så arbetar köksassistenten. Det jag gillade med dessa var att bullen var luftig och att fyllningen inte bara bestod utav mandelmassa utan även av hackad mandel, vanilj och kardemumma.





Semlor – ca 14 st
Vetedeg
Fördeg:
200 g mjölk (2 dl)
260 g vetemjöl (4 dl)
25 g jäst
Värm upp mjölken till fingervarmt. Blanda sedan i det med vetemjöl och jäst och kör det i en matberedare på mellan fart tills fördegen gått ihop till en deg, låt vila i ca 15 min.

160 g vetemjöl (3 dl)
1 st ägg
2 g salt (1/2 tsk)
5 g kardemumma (1 msk)
80 g smör
80 g strösocker (1 dl)
Blanda i resterande ingredienser i fördegen och kör någon minut på låg hastighet sen lite snabbare i cirka 7 minuter tills degen blivit glansig och fin. Dela degen på 14 lika stora bitar cirka 60 g/st. Runda bullarna med händerna och lägg på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under duk till dubbel storlek i cirka 1,30 – 2 timmar. Grädda mitt i ugnen på 250 grader in, sänk direkt till 200 grader och grädda i ca 8 min, tills bullen fått en fin gyllenbrun färg.

Mandel fyllning
400 g mandelmassa
50 g mald mandel (1 dl)
50 g hackad mandel (1/2 dl)
5 g kardemumma (1 msk)
20 g vaniljsocker (2 1/2 msk)
45 g florsocker (0,75 dl)
150 g mjölk (1 1/2 dl)
Blanda samman alla ingredienser förutom mjölken till en massa, blanda sedan i lite i taget av mjölken och blanda väl tills du har en fin mandel fyllning.

Garnering
1 L grädde
Florsocker
Skär ut lock ur semlorna och fyll dem med mandelfyllning (ta ev. lite av urgröpet och blanda ner i mandelfyllningen innan du fyller dem). Vispa sedan grädde och spritsa över fyllningen. Lägg på locken, pudra med florsocker och ät!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar