onsdag 27 mars 2013

Aprikoskaka med mandel


Känns lite påskigt med aprikoserna och mandeln på denna kaka. Jag ändrade originalreceptet lite då jag använde bittermandel istället för arom och tillsatte lite aprikosspad till smeten. Jag fick grädda min kaka i hela 50 minuter innan den var färdig i mitten runt aprikoserna, ändå tog jag ut den när det var en gnutta kladdigt på stickan för att den skulle bli perfekt efter den kallnat. Och det blev den! Supergod och saftig kaka med alldeles lagom smak av mandel och goda aprikoser. Så jag rekommenderar absolut att baka denna kaka till påskfikat. 





Aprikoskaka med mandel

150 g rumstempererat smör
2 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk mjölk
2 st bittermandlar el. 1 krm bittermandelarom
2 tsk aprikosspad
1 burk aprikoser (à 410 g)
påse mandelspån (à 50 g)

Sätt ugnen på 175°C. Smöra och bröa lätt en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Vispa matfett och socker och tillsätt äggen, ett i taget och vispa kraftigt emellan. Tillsätt mjölet blandat med bakpulver, mjölk, finriven bittermandel och aprikosspadet och rör till en jämn smet. Häll smeten i formen och lägg på de avrunna aprikoserna med den kupade sidan uppåt i formen. Strö över mandeln. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 30-40 min. Låt kakan svalna innan den lossas från formen. Servera kakan ljummen eller kall, gärna med en klick lättvispad grädde eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar