söndag 24 mars 2013

Chokladkaka med mandelfyllning

Är det något som jag inte är så förtjust i så är det torr chokladkaka, och denna var nästan på gränsen. Mandelfyllningen var jättegod och gjorde kakan saftig, problemet var att jag gjorde en liten miss när jag gräddade den. Jag hade inne den längre än 45 min för att när jag kände med en sticka så blev den fortfarande kladdig, men sen slog det mig att det endast var fyllningen som gjorde det. Så fort ut ur ugnen och sedan serverad med lite grädde så var den räddad. Originalreceptet hittar ni här.


Chokladkaka med mandelfyllning 
Ingredienser
3 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 ¼ dl kakao
125 g rumstempererat smör
2 ½ dl strösocker
2 ägg
1 ½ dl mjölk
2 msk mandellikör, tex amaretto 

Fyllning
150 g mandelmassa
100 g smält smör
2 msk mandellikör, tex amaretto 

Garnering
50 g flagad mandel 

Sätt ugnen på 175°C och smöra och bröa en form, ca 1 ½ liter. Börja med fyllningen och riv mandelmassan grovt och blanda med smält smör och likör till en smet och ställ åt sidan. Blanda mjöl, bakpulver, salt och kakao i en stor bunke. Vispa smör och socker poröst med en elvisp i en annan bunke och tillsätt sedan äggen. Häll ner mjölken i äggblandningen och rör sedan ner de torra ingredienserna och likören. Vispa tills allt är ordentligt blandat. Häll hälften av chokladsmeten i formen och fördela fyllningen över smeten. Täck sedan med resten av smeten och garnera med flagad mandel. Grädda kakan mitt i ugnen ca 45 min. När du kollar med en sticka kommer mandelfyllningen vara lite kladdig, men så fort chokladkakan inte är det, är den färdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar