torsdag 16 maj 2013

Tranbärsbröd



Detta bröd ska jäsa över natten, men det ger det bara mer smak. Perfekt att grädda och ha till förmiddagsfika. I originalreceptet står det att man kan byta ut både frukt, frön och mjöl till lite vad man önskar och omedvetet gjorde jag detta första gången jag bakade brödet. Läste receptet helt fel och tog 250g grovt rågmjöl och inget vetemjöl, så på morgonen när jag såg fram emot att baka mitt goda bröd mötte jag en kladdig gröt. Men jag lyckades rädda den, dock blev det väldigt grovt och kompakt, så nästa gång då jag följde receptet fullt ut fick jag mitt luftiga och goda bröd. Jag rekommenderar verkligen receptet, det är lätt att göra, behövs inte så mycket arbete och är väldigt gott!




Tranbärsbröd
1 Limpa
3g Jäst
300g Kallt vatten
10g Salt
50g Pumpafrön
25g Russin
25g Torkade tranbär
60g Havregryn
50g Grovt rågmjöl
250g Vetemjöl

Rör ut jästen i vattnet. Rör i övriga ingredienser och arbeta ihop en smidig deg. Plasta om och låt stå i rumstemperatur över natten.
Skrapa ut degen ur bunken på ett mjölat bakbord. Rundriv degen till en boll (Detta innebär att man viker in kanterna mot mitten och fortsätter så tills man får en fin deg, kolla gärna på länken om ni är osäkra http://paindemartin.blogspot.se/2009/07/stora-inlagget-om-rundriva.html)  och låt vila i ca 20 minuter. Forma bollen till en limpa och lägg den i en mjölad brödkorg och låt jäsa övertäck i 1 timme.
Värm ugnen till 275C och ställ in en plåt.
Stjälp ut limpan på den varma plåten och snitta brödet. Ställ in plåten i den varma ugnen och dra ner temperaturen till 250C och grädda i 10 minuter. Sänk värmen till 200C och grädda tills brödet får en innetemperatur på 98C, ca 20 minuter.
Låt svalna på galler utan bakduk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar