lördag 18 maj 2013

Hallonpaj


Ända sedan jag såg Halv åtta hos mig och de bjöd på hallonpaj har jag velat göra en själv. Jag använde mitt vanliga pajrecept som funkar till i princip alla sorters frukt och bär. Kanske inte var det bästa att sätta igång och baka när det var så varmt ute, för det blev en bastu i köket. Men det belönade sig när man fick koppla av med ljummen paj och kall vaniljsås ute på kvällskvisten i den underbara kvällssolen. 


Hallonpaj
100 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
300g hallon
½ msk Maizena
100 g mandelmassa

Sätt på ugnen på 175˚. Skär det kalla smöret i bitar och nyp snabbt ihop med vetemjölet, sockret och vaniljsockret. Täck pajformens botten med smulpajen och tryckt till, men spara ungefär hälften av pajdegen. Häll hallonen på pajbottnen och strö över Maizenan. Strö över den resterande smulpajen och toppa med grovt riven mandelmassa. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min, eller tills den fått fin färg. Servera ljummen med vaniljsås eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar