torsdag 5 september 2013

Pralinkakor

Detta är mitt farmors gamla recept på pralinkakor fast jag har alltid kallat dem korintkakor fast med choklad istället för korinter. Receptet går jättebra att halvera om man inte vill göra så många, men kakorna går utmärkt att frysa in om man gör hela satsen. Jag älskar när man får en stor bit choklad att bita i så hacka inte chokladen för smått utan chansa istället och gör dem för stora.



Pralinkakor
80st
85 g mörk choklad
300g smör
100g florsocker
400g vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

Sätt på ugnen på 200 grader och hacka chokladen till ganska stora bitar.
Rör smör och florsocker smidigt och tillsätt sedan mjöl, vaniljsocker och choklad.
Rulla ihop degen till en rulle, ca 4 cm i diameter, och dela mitt i tu.
Svep in båda rullarna i plastfolie och ställ kallt, gärna över natten.
Skär degen i skivor om knappt 1/2 cm och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i ca 8-10 min. Passa noga, de ska inte få mycket färg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar