lördag 24 augusti 2013

Körsbärssylt med vanilj och ljus rom

Jag var hos farmor och fick plocka körsbär från hennes träd, så då gjorde jag såklart körsbärssylt av dem. Det var så längesedan jag åt körsbärssylt så när jag nu kan lägga en klick på gröten varje morgon så känns det verkligen som lyx. Dock sparas den mesta sylten till våfflor, vaniljpannacotta och ostkaka, det vi åt sylten till när vi var små. Denna körsbärssylt har jag gjort lite lyxigare och godare genom att smaksätta med lite vanilj och ljus rom. Ska man förvara den länge kan man om man vill hälla i lite konserveringsmedel enligt förpackningen. 





Körsbärssylt med vanilj och ljus rom
1kg Urkärnade körsbär
600g Syltsocker
1/2 dl Ljus rom
1 tsk Äkta vaniljsocker

Koka körsbären, sockret och romen i ca 10 min och mosa körsbären med en träslev under tiden. Ta av sylten från värmen och rör ner vaniljsockret i en dl av sylten och blanda sedan med den resterande delen. Häll upp sylten i rena, varma burkar och förslut väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar