lördag 1 februari 2014

Semlor 2.0

Jag brukar generellt inte baka samma sak flera gånger för att jag vill ge er nya smarriga recept här på bloggen. Undantag gör jag dock för klassiker som kanelbullar och sockerkaksbottnar som jag alltid har samma recept för. Så när det snart är dags för semlor (eller ja 4 mars men lite tidigare får man börja i år tycker jag) så kör jag på samma recept som förra året för jag tror att en ny klassiker har fötts. Förra året bakade jag receptet på semlor rakt av från Roy Fares men i år har jag gjort några små förändringar och kommer med mer tips och råd om hur man lyckas bäst med sina semlor. 







(Blandade med några bilder på förra årets semlor innan de bilderna nya kommer)

Semlor – ca 16 st mindre
Vetedeg
Fördeg:
2 dl mjölk
3 3/4 dl vetemjöl
25 g jäst
Värm upp mjölken till 37 grader, inte mer. Smula ner jästen i en hushållsassistent och häll på mjölken och rör tills jästen löst sig. Blanda sedan i det med vetemjöl och kör på mellan fart tills fördegen gått ihop till en deg. Låt sedan vila i ca 15 min under bakduk. Under tiden kan du förbereda de resterande ingredienserna till degen.

1 st ägg
80 g smör
1/2 msk hela kardemummakärnor
3 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
1/2 tsk salt
Ta fram ägget och smöret så att de blir rumsvarma (smöret kan värmas några sekunder i micron på upptining, då mjukar det utan att smälta). Stöt kardemummakärnorna i en mortel fint, bäst går det om man mortlar lite i taget. Mät sedan upp mjöl, socker och salt och blanda i alla ingredienser i fördegen. Kör någon minut på låg hastighet sen lite snabbare i cirka 7 minuter tills degen blivit glansig och fin. Ta sedan upp degen på lättmjölat bakbord och dela degen i 16 lika stora bitar. Rulla försiktigt 16 stycken bullar med händerna och fördela på 2 plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek i cirka 1,5 – 2 timmar. Mitt tips är att sätta på ugnen i god tid (då bullarna jäser bättre om det är lite varm i köket) och att grädda den första plåten efter ca 1,5h så att den andra plåten inte blir överjäst.
Sätt ugnen på 250 grader men sänk direkt till 200 grader efter du satt in bullarna. Grädda dem mitt i ugnen i ca 8 min, tills de blivit fint gyllene.

Mandel fyllning
400 g mandelmassa
1 dl mald mandel
1/2 dl hackad mandel
1/2 msk hela kardemummakärnor
3 msk vaniljsocker
1/2 dl florsocker
1 1/2 dl mjölk
Blanda samman alla ingredienser förutom mjölken till en massa, blanda sedan i lite i taget av mjölken och blanda väl tills du har en fin mandel fyllning.

Garnering
1 liter grädde
Florsocker
Skär ut lock ur semlorna och fyll dem med mandelfyllning (ta ev. lite av urgröpet och blanda ner i mandelfyllningen innan du fyller dem). Vispa sedan grädde och spritsa över fyllningen. Lägg på locken, pudra med florsocker och ät!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar