torsdag 12 juni 2014

Hasselnötsbröd

Jag ville baka ett bröd utan gluten och hittade detta recept på en blogg jag läser. Jag gjorde en halv sats för att testa men med facit i hand kunde jag gjort en hel sats med tanke på hur gott det var. Det blir mer kompakt ön mjukt bröd med ändå saftigt och med kraftig smak av rostade hasselnötter.

Innan gräddning





Hasselnötsbröd
2,5 dl hasselnötter
2 dl bovetemjöl
1 dl havremjöl
1 dl havregryn
2 msk chiafrö
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
1 msk honung
0,5 grovrivet äpple
2,5 dl naturell yoghurt

Solrosfrön
Pumpakärnor

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg hasselnötterna i en matberedare och mixa till en mjöl. Har ni inget havremjöl kan ni mixa med 1 dl havregryn så blir det också ett mjöl. Häll över i en stor bunke och tillsätt de resterande torra ingredienserna och blanda. Blanda ner honungen, det rivna äpplet och yoghurten och blanda till en smet. Häll smeten i en bakplåtsklädd avlång brödform och strö över solrosfrö och pumpakärnor och grädda mitt i ugnen i 1 h. Om brödet blir för mörkt på ytan kan du lägga över lite aluminiumfolie efter ca 45 min. Låt brödet svalna lite innan du skär det, och ät gärna med en ostskiva på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar