måndag 9 juni 2014

Rabarberpaj med vaniljsås

Rabarber! Finns det något bättre att göra än rabarberpaj på färska rabarber? Jag tycker att det hör sommaren till, men nu blir det ingen klassisk paj med smuldeg under sockrade rabarber. Det blir istället en paj som jag själv komponerat utan vitt socker och gluten. Det finns ett smärre problem dock, när jag experimenterar i köket så mäter jag inget, jag häller på tills det ser bra ut och smakar gott. Men hur kan jag då dela med mig nått recept till er? Jo jag får helt enkelt göra en sats till och mäta upp ungefär så mycket som jag hade innan och förhoppningsvis smakar det lika gott som första gången. Denna rabarberpaj har jag gjort flera gånger nu och den sakar lika gott varje gång så prova gärna, och känn er fria att tillägga just det ni tycker är gott i smuldegen som mandelmjöl eller andra nötter sorter.

Rabarberpaj (Glutenfri och utan vitt socker)
1 liten paj, ca 2-3 personer
6 stänger rabarber (ca 180 g)
1,5 dl jordgubbar (ca 80 g)
Ev. lite agavesirap eller honung

0,5 banan
0,5 dl kokosmjöl
0,5 dl havregryn
1 msk riven kokos
1 msk kokosolja
2 msk mjölk
2 msk hasselnötter (ca 60 g)

Sätt ugnen på 175 grader. Skär rabarbern i bitar och lägg i en liten ugnsfast form tillsammans med jordgubbarna. Ringla ev. över lite sötning.

Mosa den halva bananen med en gaffel och tillsätt kokosmjölet, havregrynen och kokosen. Fortsätt ,gärna med gaffeln, blanda och tillsätt kokosoljan och mjölken. Fördela sen smulet över rabarberna och strö över hackade hasselnötter. Ställ in pajen i ugnen i ca 20 minuter eller tills den fått fin färg.

Här kommer några steg för steg bilder.

Rabarber och jordgubbar
Fördela smuldegen och nötterna ovan på.
Gräddad paj.
Serverad med vaniljsås.

Under tiden kan du göra vaniljsås. Min nya favorit är en lättare variant gjord på mjölk.

Vaniljsås
3 dl mjölk
2 msk potatismjöl
2 äggulor
2 krm vaniljpulver
1 tsk agavesirap

Vispa ner potatismjölet och äggulorna i mjölken och sätt på spisen. Under ständig omrörning, värm på medelhög värme tills det tjocknar och den första lilla bubblan börjar synas. det får inte koka för då skär sig äggulorna och var noga med att vispa i botten på grytan. Tag av från värmen och tillsätt vaniljpulver samt agavesirap eller honung efter smak. Ställ i kylen tills den är kall.

Så här såg pajen ut första gången jag gjorde den:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar