fredag 6 juni 2014

Kokosbollar

Nu var det länge sedan jag skrev här på bloggen igen, men det ska bli ändring på det. Sommarlov och färska bär och frukter i trädgården inbjuder ju verkligen till bakning. Jag experimenterar och bakar fortfarande nyttigare alternativ till mig som jag kommer dela med mig av, men först ett recept på mums mums eller kokosbollar som vi kallar det. Det var första gången jag testade att göra kokosbollar själv men det var inte så svårt. En sak jag skulle vilja förbättra till nästa gång är att ha en större tyll så att de blir högre och får finare toppar. Jag gjorde en halv sats av original receptet för att det var min första gång så det går bra att dubbla satsen.

Kokosbollar
ca 18 små

9 smörgåsrån

55 g äggvita
1/4 dl vatten
1 tsk gelantinpulver
110 g socker
25 g glykos

Mörk choklad
Riven kokos

Gör såhär:
Stansa ut rundlar av smörgåsrån med en utstickare eller pepparkaksmått. Jag hade en som var så stor att jag precis fick ut 2 st på ett rån.
Häll äggvitan i en bunke och vispa fluffigt, med fördel en köksassisten eller en visp som kan stå själv.
Mät upp vatten och gelantinpulver i en kastrull och smält på låg värme. Häll sedan ner socker och glykos och blanda noggrant. Höj värmen till medelvärme och koka sockerlagen till 121 grader, rör ofta så att det inte bränns. Ta av sockerlagen och häll ner sakta i en fin stråle i äggvitan samtidigt som du vispar och vispa tills det kallnat. Då kommer du ha en vit fast maräng som du kan spritsa på rånen med en valfri tyll, jag hade en slät tyll. Spritsar du nära kanten blir de finast men svårare att doppa i chokladen sen.
Efter du spritsat ut marängen ställer du dem i frysen i några timmar.
Smält chokladen försiktigt och doppa marängtopparna i den. Ställ dem på bakplåtspapper och vänta någon minut innan du häller på kokosen. Häller du på kokosen direkt efter du doppar topparna så kommer kokosen suga åt sig chokladen och bli lite missfärgad, väntar du dock för länge så torkar chokladen och kokosen fastnar inte.
Ställ tillbaka kokostopparna i frysen tills de torkar helt, sen kan du förvara dem i en burk i frysen eller några dygn i kylskåpet. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar