onsdag 9 juli 2014

Sockerkaka med kardemumma och citron

Förra veckan bakade jag många sockerkaksbottnar till jordgubbstårtor som min pappas jobb skulle bjuda på.
Jordgubbstårta

Då fick jag kommentaren hemma att jag inte bakar några vanliga sockerkakor till resten av familjen längre utan bara min nyttigare kakor. Så ikväll när jag kollade i min Hembakat tidning såg jag ett recept på en sockerkaka med kardemumma och citron och tänkte att de skulle uppskatta den. Och de gjorde det! En klassiker som alltid går hem.






Sockerkaka med kardemumma och citron  
3 ägg
2 dl strösocker

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

1 ½ tsk hel kardemumma
Skalet av 1 citron 
1 msk citronsaft
100 g smör 
2 dl mjölk

Sätt på ugnen på 180˚ och smöra och bröa en sockerkaksform på ca 2 liter. Smält smöret och riv av det yttersta skalet på citronen. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Blanda ihop vetemjöl och bakpulver och sikta ner i smeten. Tillsätt sedan kardemumman, citronskalet och saften, smöret och mjölken och rör ihop försiktigt. Häll i smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 45 min tills den är torr. Stjälp sedan upp kakan och låt den svalna något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar