onsdag 16 juli 2014

Nyttigare blåbärspaj

Blåbärspaj tycker jag är supergott tillsammans med krämig vaniljsås men eftersom att det ska vara glutenfritt och sockerfritt så var jag tvungen att hitta ett annat recept. Det fann jag på denna blogg så då var det bara att gå ut i skogen och leta efter blåbären. Det fanns inte många men jag gjorde halva satsen och fick ihop en liten paj som jag toppade med färska vildhallon som vi fick mycket mer av. Vill man ha vaniljsås till har jag ett recept här eller så kan man smaksätta grädde eller turkisk yoghurt med vaniljpulver.




Nyttigare blåbärspaj
2 dl havregryn
1 dl mandelmjöl
3/4 skopa proteinpulver med vaniljsmak
1 msk kokosolja
1/4 tsk kardemumma
1 msk vatten

Fyllning:
ca. 400 g blåbär
1 msk potatismjöl

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop alla ingredienser till smuldegen. Häll ut blåbären i en pajform och strö potatismjöl över och sist smuldegen. Grädda i mitt i ugnen i ca 15 minuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar