onsdag 20 augusti 2014

20-årskalas med jordgubbstårta

Ja nu är man 20 år och det krävde ju ett stor kalas. Eftersom att det var mitt kalas blev det mycket fokus på planering och tillagning av mat och tårtor. Jag gillar att testa nya saker så för första gången gjorde jag pulled pork och pulled chicken alltså långsamt tillagad fläskkarré och kyckling så det blir så mört att det går att dra isär med en gaffel. Till det gjorde jag egen bbq sås från grunden för att undvika tillsatser och för mycket socker och salt. Köttet serverades antingen som tacos  med hackade grönsaker och guacamole eller i hamburgare med skivade grönsaker och cole slaw. Alltså mycket att förbereda, tur att jag kunde göra tårtorna i förväg.

En utav tårtorna var en jordgubbstårta, en klassisk gräddtårta med jordgubbssylt mellan och jordgubbar på toppen. En tårta som jag har gjort många gånger vilket gör att receptet redan finns på bloggen här. Jag försökte variera mig lite genom att låta kanten vara slät och spritsa grädden lite annorlunda. Jag gjorde även dekorationer i choklad.


Jordgubbstårta.
Den andra tårtan var en maräng- och rocky road tårta från ett recept ur den senaste tidningen av Hembakat. Den bestod av först en sockerkaksbotten, ett lager chokladkräm med grovhackade nötter, en mjuk marängbotten, ett lager grädde och skivad banan och till sist avslutat med en till sockerkaksbotten. Den täcktes sedan med grädde och chokladdekor fästes på kanten. Choklad spetsen gjordes utifrån denna videon på youtube.

Maräng- och rocky road tårta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar