onsdag 20 augusti 2014

Doptårtor

Oj va längesedan det var sen jag bloggade sist! Det ber jag om ursäkt för men det har vart mycket annat nu under sommaren. Men några tårtor har jag hunnit baka, bland annat till min lilla kusins dop. Jag hade tidigare fått inspiration från Flickorna i köket på hur man gör ett par skor i sugarpast så det blev en tematårta och en vanlig gräddtårta.


Tårta med dekoration i sugarpaste.

Gräddtårta med bär och frukt.

Receptet på klassiska gräddtårtor hittar ni på min blogg här. Gräddtårtan är gjord precis som en klassisk gräddtårta med jordgubbssylt mellan och halverade vindruvor, blåbär, mandariner och körsbär på toppen. Tematårtan är en klassisk gräddtårta i grunden, alltså sockerkaksbotten med jordgubbssylt och marsàn vaniljkräm mellan och spacklad med ett lager grädde. Tårtan täcktes sedan med sugarpaste (färdigköpt eller egengjord enligt detta receptet) som kavlats hyfsat tunt och täcktes med ett lager smörkräm på den sidan som ligger an mot grädden på tårtan så att sugerpasten inte smälter. Skorna är även dem gjorda i sugarpaste, anledningen till detta är att sugerpaste är nötfri till skillnad från marsipan vilket är bra för de allergiska. Det var min duktiga mamma som gjorde skorna efter inspiration från Flickorna i köket. Texten trycktes ut ur en bokstavsmall och rosorna och hjärtan är gjorda på frihand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar