söndag 31 augusti 2014

Äppelpaj

Det är som sagt äppeltider nu så då ville jag göra min egen äppelpaj. Efter att ha kollat på lite olika recept så förstod jag att smuldegen kan göras på många sätt. Man kan göra en lätt variant och bara ha en sorts mjöl, kokosolja och sötning som tex honung eller dadlar.  Eller så kan man göra som jag och blanda olika sorter efter smak. Man bör tänka efter lite på vilken äppelsort man väljer för det finns fasta och mjöliga, söta och syrliga sorter. Fasta och syrliga sorter kan behöva lite mer sötning samt längre tid i ugnen så man får tänka på ugnstemperaturen. Mjöliga och söta sorter kan behöva en högre ugnstemperatur så att pajen hinner få färg innan äpplena blir mjuka.





Äppelpaj
5-7 äpplen
kanel
ev. honung
1 dl mandelmjöl
1 dl havregryn
2 msk kokosmjöl
3/4 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver
1 banan
1 1/2 msk kokosolja
1/2 dl hasselnötter

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader och börja sedan med att skala och kärna ur äpplena. Skiva dem sedan och lägg i en ugnsform. Pudra över kanel efter smak och söta eventuellt med lite honung. Blanda sedan mandelmjöl, havregryn, kokosmjöl, bakpulver och vaniljpulver i en skål. I en annan skål, mosa bananen med en gaffel och mosa sedan med kokosoljan. Blanda ihop mjölet och bananmoset och fördela över äpplena. Hacka hasselnötterna grovt och strö över pajen. Grädda i mitten av ugnen i 25 min eller till äpplena är mjuka. Servera äppelpajen ljummen med lättvispad grädde med vaniljpulver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar