onsdag 27 augusti 2014

Kardemummabullar

Jag vet som sagt inte varför jag fick för mig att göra mjuk pepparkaka häromdagen men jag verkar ha strövat in på det spåret för denna vecka har jag bakat kanelkaka och falska lussekatter. Eller ja det sista är väl inte helt sant, det blev egentligen bara släta bullar men intentionen var att göra lussekatter. Vi brukar faktiskt göra falska lussekatter under jul för mamma gillar inte saffran så för mig är även de förknippade med jul. Men nu när jag inte äter gluten fick det bli lussekatter från Paleoskafferiet. Jag älskar deras recept men denna gången blev det inte riktigt som planerat. Min deg blev inte lika fast som deras så den gick inte forma till lussekatter utan det blev släta bullar istället. Jag var lite skeptisk när jag ställde in dem i ugnen men sen när jag tog den första tuggan var allt krångel med den kletiga degen bortglömt. Jag kan tänka mig att mina ägg var väldigt stora vilket gjorde att degen blev lite kladdig. Händer samma sak för dig så blanda i mer kokosmjöl eller bara klicka ut degen, de blir saftigare och godare trots att de kanske inte ser lika goda ut.

Luftiga och goda släta kardemumma bullar.


Släta kardemummabullar



Släta kardemummabullar
6 ägg
2 msk honung
½ dl valfri mjölk
1 dl kokosmjöl
½ dl smält kokosolja
1 tsk kardemummakärnor
2 tsk bakpulver
4 msk psyllium husk/fiberhusk
1 ägg till pensling
 

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader och stöt kardemummakärnorna i en mortel. Vispa ägg och honung luftigt med elvisp. Blanda de torra ingredienserna och vispa ner dessa i äggsmeten. Tillsätt mjölken och den smälta kokosoljan och fortsätt vispa till en fin deg. Låt svälla i ca 5 minuter och rulla sedan degen till ca 12 st bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Vispa upp ägget med en gaffel och pensla bullarna. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter tills de fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar