lördag 4 oktober 2014

Suffléchokladkaka

Ja vad ska jag säga om denna kaka, det är inte vad jag tänker på när jag hör kladdkaka i alla fall. För det var det original receptet kallade den. När jag hör kladdkaka tänker jag mig en kompakt och krämig kaka med mycket chokladsmak. Denna kaka blir mer som en sufflé, väldigt luftig och mildare i smaken. Därför döper jag om den till vad jag ansåg att det var, en suffléchokladkaka. Kakans sötma kommer från dadlar och eftersom den innehåller många ägg blir den även proteinrik.

Sufflèchokladkaka

Kakan blev väldigt luftig och lätt, den sjönk inte heller ihop efter gräddningen.
Serverad med lättvispad grädde.
I bakgrunden syns min nya ljusblåa Margretheskål.
Sufflèchokladkaka

6 ägg
10 st dadlar utan kärnor
3 ½ dl mandelmjöl
½ dl kakao
2 dl mjölk

Gör så här:

Sätt på ugnen på 175 grader och klä en form med löstagbar kant med bakplåtspapper (ca 24cm i diameter). Separera äggvitorna från gulorna. Lägg dadlarna i en matberedare och mixa sönder. Tillsätt äggulor, mandelmjöl och kakao och fortsätt mixa på hög hastighet. Tillsätt mjölken efterhand och mixa till en slät smet. Vispa äggvitorna styvt i en separat skål och vänd försiktigt ner äggvitan i smeten. Fördela smeten i en springform och grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter. Om den fortfarande är lite dallrig i mitten så kommer den bli lite kladdig. Om du vill ha en helt torr kaka, grädda ytterligare några minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar