lördag 4 oktober 2014

Apelsinkaka med mandel

När jag gjorde denna blev det inte riktigt som jag tänkt mig. Kakan blev väldigt god och fräsch, om än lite för söt, men det skulle ha vart en kokos och apelsinglace på. Den blev inte alls som jag ville, den blev lös som vatten så den fick jag skippa. Vill ni testa så finns original receptet här, fast jag har ändrat en del.

Apelsinkaka med mandel


Apelsinkaka
4 ½ dl mandelmjöl
1 msk maizena
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
2 ägg
2 ½ msk honung
2 ½ msk apelsinjuice
Skal av 1 apelsin
3 msk kokosolja
3/4 dl kokosmjölk

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader och riv skal av en apelsin. Blanda mandelmjöl, maizena, bakpulver och vaniljpulver i en bunke. I en separat bunke vispa äggen fluffigt med honungen. Vänd sedan försiktigt ner mandelmjölblandningen i äggsmeten och tillsätt sedan apelsinjuicen och zesten, smält kokosolja och kokosmjölk.  Bred ut smeten på en ca 15x15cm bakplåtskläddform. Grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 min. Låt kalla och servera gärna med kokosgrädde och rivet apelsinskal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar