lördag 6 september 2014

Mer äppelmos!

Farmor skördade hela sitt äppelträd med röda fina äpplen förra helgen, så vi fick med oss en hel låda hem. Den förvarar vi kallt i källaren så när mitt äppelmos tar slut, hämtar jag en kastrull med äpplen och kokar mer. Det går väldigt snabbt och är gott att ha på yoghurten eller gröten varje morgon. Jag passar på nu när det finns färska äpplen och speciellt fina röda, de tycker jag ger det godaste moset. Det är så söta i sig att moset inte behövs sötas alls med honung!
Osötat äppelmos
Jag helt enkelt delar äpplena i 4 klyftor och tar bort kärnhuset och fyller en kastrull med äppelklyftorna. Sen fyller jag knappt upp till hälften av kastrullen med vatten och ställer på spisen med lock på. När det kokat upp sänker jag värmen till medelvärme och låter det koka i ca 10 min. Sen tar jag av locket, rör om ordentligt och mosar äpplena lite med sleven. Sen låter jag det koka till äpplena blivit mosiga och vattnet kokat bort till önskad konsistens, ca 20min. Då tar jag av kastrullen och mixar slätt med en stavmixer, smakar av med ca 0,5tsk vaniljpulver och ställer i kallt vattenbad. Klart att hälla upp i burkar!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar