lördag 6 september 2014

Äppelkräm med kanel

Denna äppelkräm är helt paleo, alltså är det inget potatismjöl som gör den tjock utan det är kokosmjölkens förtjänst. Det behövs inte heller någon sötning för kokosmjölken ger tillräcklig sötma. Det enda som behövs är alltså äpplen och kokosmjölk, gärna Santa Marias extra creamy. Men även kanel om man vill smaksätta krämen, i detta recept är det mycket kanel, faktisk så mycket att det mer ser ut som gröt än kräm om jag ska vara ärlig. Även detta recept kommer från Paleoskafferiet men nästa gång jag gör krämen kommer jag inte ha i kanel utan istället spara det till serveringen. Då tror jag att krämen får en aptitligare färg samt att man kan variera hur mycket kanel man vill ha.

Äppelkräm med kanel.
Äppelkräm med kanel (Paleo)
500 ml kokosmjölk
4 st stora äpplen
1 msk kanel
Skala och kärna ur äpplena och lägg i en kastrull. Häll över kokosmjölken och smaksätt med kanel efter smak och tycke. Koka upp och låt sedan småputtra på låg värme i ca 45 min. Rör om då och då.  När krämen har fått lagom konsistens tag av från plattan och ställ i kallt vattenbad för att kallna.
Servera med valfri mjölk (kokosmjölk eller nötmjölk).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar