lördag 4 oktober 2014

Ananasrutor med kokos

Ja, vad ska jag säga om denna kaka, förutom testa den! Så gott med en botten med kraftig chokladsmak och bitar av hasselnötter med en fräsch kokosfyllning ovanpå. Nu tål inte jag färsk ananas så jag använde ananasskivor på burk som jag kramade ur men färsk går lika bra bara man tänker på att fyllningen inte ska bli för blöt. Eftersom ananas är sött i sig krävs ingen extra sötning i fyllningen men lite dadlar i botten behövs för att runda av den rika kakaosmaken. Jag har ändrat en del från original receptet med annars finns det här.




Ananasrutor med kokos
Botten
1 dl mandelmjöl
4 msk kakao
½ tsk vaniljpulver
3/4 dl hasselnötter
6 dadlar soft (ca 1dl)
2 tsk kokosolja

Fyllning

2 ½ dl ananas
2 ägg
1 dl riven kokos
½ tsk vaniljpulver
1 dl mandelmjöl
½ dl riven kokos

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. 
Botten:
Blanda mandelmjöl, kakao och vaniljpulver i en bunke. Hacka hasselnötterna till mindre bitar i en matberedare (men kör försiktigt så det inte blir mjöl) och häll över i bunken. Kör därefter dadlarna i matberedaren till en krämig massa (tillsätt ev. ½ tsk vatten om det inte går ihop). Blanda dadelkrämen med kakaoblandningen och blanda till sist i smält kokosolja. Blanda väl till en massa och tillsätt ev. lite vatten om den smular sönder. Platta ut till en jämn botten på en ca 20x25cm bakplåtspapperklädd form.

Fyllning:
Mixa ananasen i en matberedare tills det är finhackat men inte mos. I en bunke vispa upp 2 ägg för hand och tillsätt ananasen, 1dl kokos, mandelmjölet och vaniljpulvret och vänd försiktigt ihop smeten. Bred ut ananasblandningen över chokladbottnen och strö över ½ dl riven kokos. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min tills ananasfyllningen stelnat. Låt kallna innan kakan skärs i rutor och kan sedan förvaras i kylskåpet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar