onsdag 19 november 2014

Banankaka (Bananabread)

Bananabread, som det heter i USA, är som en banankaka fast eftersom att den inte är söt blir det mer som ett bröd. Men eftersom att jag inte har ätit sötsaker på så länge så smakar denna kaka tillräckligt sött av bananerna och en klick honung för att kallas för kaka. Jag tycker att det är jättebra att baka på mogna bananer eftersom att de är ganska tråkiga att äta som de är men i en kaka ger de sötma och konsistens. Denna kaka har jag bakat två gånger i två olika varianter. Den första som en helt vanlig banankaka och den andra var ett experiment från min sida, ett lyckat experiment.

Banankaka

Banankaka
2 msk kokosolja
2 bananer
3 ägg
1 msk honung
1 krm vaniljpulver
2,5 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk kanel

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader och smält kokosoljan. Mixa med en stavmixer banan, ägg och honung slätt. Blanda de torra ingredienserna för sig och häll sedan ner dem och kokosoljan i äggblandningen och fortsätt mixa till en slät smet. Häll i en bakplåtsklädd avlång form, ca 1 liter, och grädda i mitten av ugnen i ca 32-35 min.

Banankaka variant 2.



Banankaka med citrus




Banankaka med citrus
2 msk kokosolja
1 banan
1 sharonfrukt
3 ägg
1 msk honung
1 krm vaniljpulver
2,5 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
Skal av 1 clementin

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält kokosoljan och riv skalet på en clementin. Mixa med en stavmixer banan, sharon och ägg slätt. Blanda de torra ingredienserna för sig och häll sedan ner det och de resterande ingredienserna  i äggblandningen och fortsätt mixa till en slät smet. Häll i en bakplåtsklädd avlång form, ca 1 liter, och grädda i mitten av ugnen i ca 32-35 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar