fredag 21 november 2014

Saffranskaka


Jag har redan börjat komma i julstämning i köket. Detta för att jag för ett tag sedan gjorde en ostkaka med saffran och insåg hur mycket jag gillar kryddan. För mig är saffran något som är starkt kopplat till julen så jag tar tillfället i akt och testar nya goda recept med saffran nu under jul. Detta receptet hittade jag på Fannys blogg och det är verkligen ett recept jag rekommenderar er att testa. Det kanske inte låter speciellt gott att baka med bönor men den smaken kommer inte fram alls utan ger en bra konsistens och är en proteinrik bas. Det krävs inte heller så mycket honung för att kakan ska smaka sött för att saffranen hjälper till att framhäva den. Så det finns inget att förlora, bara mixa ihop alla ingredienser och in i ugnen!

Saffranskaka



Saffranskaka 1 liten kaka
230g vita bönor
2 msk honung
2 ägg
1 äggvita
1 krm vaniljpulver
2 ½ msk kokosmjöl
¾ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
½ g saffran
2 msk kokosolja
2 msk apelsinsaft

skal av 1 apelsin

Sätt ugnen på 165 grader och lägg bakplåtspapper i botten på en form med löstagbar kant, ca 20 cm i diameter. Häll bönorna i en sil, skölj med vatten och låt rinna av. Mixa med en stavmixer först bönorna, honungen, äggen och äggvitan. Sikta kokosmjölet och sedan blanda alla torra ingredienser i skål. Smält kokosoljan. Riv det yttersta skalet på en apelsin och pressa därefter ur saften. Häll nu i de torra ingredienserna, kokosoljan och apelsinskal och saft i bönmixen och stavmixa till en smet. Bred ut smeten jämnt i formen och grädda mitt i ugnen i ca 25 min. Känn med en tandpetare så att kakan är torr innan du tar ut den. Om du inte har en liten springform så går det bra att använda en större form men inte breda ut smeten hela vägen till kanterna eftersom smeten inte flyter ut så mycket under gräddning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar