lördag 17 november 2012

Apelsinkaka

Varje vecka har jag och tre andra tjejer i min klass torsdagsfika innan sista lektionen. Så varje vecka bakar någon av oss något med ett speciellt tema. Denna månad är det mjuka kakor och eftersom att jag redan har börjat komma in i julstämning fick det bli en apelsinkaka. Kakan blev riktig saftig av apelsinsaften och smakade tydligt av apelsin. Jag gjorde 2/3 sats när jag bakade denna kaka men en hel sats passar lagom i en form på 1,5 liter. Jag hade då en hel apelsin trots att jag minskat de andra ingredienserna, men apelsinsmaken blev ändå inte för överväldigande. Så vill ni öka på apelsinskalet i smeten och apelsinsaften så testa gärna! Original receptet hittar ni på Recept.nu


Apelsinkaka
200 g smör eller margarin
2 1/2 dl strösocker
3 ägg
1 apelsin, rivet skal
4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 dl kaffegrädde
Glasyr:
1 dl pressad apelsinsaft
2 krm kardemumma
1 tsk vaniljsocker

1. Sätt ugnen på 175°. Smöra och brödströ en kakform. Rör smör och socker pösigt. Tillsätt äggen ett i sänder. Rör ned apelsinskalet. Blanda mjöl och bakpulver och rör ned varvat med grädden.
2. Slå smeten i formen. Grädda på nedersta falsen 45-50 min.
3. Blanda glasyren och slå den över kakan direkt när den kommer ur ugnen. Stick eventuellt några hål i kakan med en tandpetare så att saften lättare kommer ner i kakan. Stjälp upp kakan på ett galler efter några minuter och låt kallna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar