torsdag 30 maj 2013

Enkel Rabarberpaj

Jag gillar variation, dock har jag inte experimenterat så mycket med just olika pajsorter. De jag brukar göra är en helt vanlig smulpaj, en med mandelmassa eller denna enkla variant. När jag gick ut och kollade på vår rabarberskörd var den lika stor och fin som vanligt så nu lovar jag att jag kommer hitta på mitt egna goda pajrecept i sommar. Detta receptet kommer från kryddburken.se och är som sagt enkelt, snabbt och innehåller ingredienser som man ofta har hemma. Detta blir en stor paj, så jag brukar halvera receptet när bara familjen ska äta.



Rabarberpaj
1200 gram rabarber
1½ dl strösocker

2½ dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker

150 gram smör
1 dl flagad mandel


Sätt ugnen på 200 grader. Skölj rabarberna och skär dom i bitar. Lägg dom i en smörad pajform (ca 25-30 cm i diameter) och strö över sockret och vänd runt lite. Rör ihop vetemjöl, socker och vaniljsocker i en skål och strö det över rabarberna. Lägg på hyvlat smör och toppa med flagad mandel. Grädda i ca 40-45 min till pajen fått färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar