tisdag 30 juli 2013

Krusbärskaka med toscatäcke

Jag fick plocka fina röda krusbär hos farmor och ville baka någon god kaka med dem, och god blev den! Luftig och fin sockerkaka med saftiga och syrliga krusbär på botten och söt tosca på toppen. Jag kan tänka mig att det även går fint att byta ut krusbären mot vinbären som också växer fint i trädgården just nu. 




Krusbärskaka med toscatäcke
150 g smör
3 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
½ tsk vaniljsocker
1 lime, skalet
250 g krusbär

Tosca
50 g smör
0,5 dl socker
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk
50 g mandelspån

Sätt ugnen på 200° och klä en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, med bakplåtspapper. Smält smöret och låt det svalna samt blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i separat bunke. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt smöret och mjölet och rör till en jämn smet. Skölj limen och riv det yttersta skalet och blanda ner i smeten. Häll den sedan i formen och fördela de rensade krusbären på smeten. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 20 min.

Blanda under tiden smör, socker, mjöl och mjölk i en kastrull. Låt sjuda under omrörning tills smeten tjocknat, ca 5 min. Ta av från värmen och blanda i mandeln. Ta ut kakan ur ugnen och fördela försiktigt smeten på kakan och grädda ytterligare ca 15 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar