tisdag 30 juli 2013

Krusbärssylt

Med de krusbär som jag hade över efter min krusbärskaka med tosca, gjorde jag en syrlig sylt som jag bland annat ska ha på morgongröten. Därför är sylten som sagt inte så söt men om man föredrar den lite sötare så kan man tillsätta lite vanligt strösocker och smaka efterhand. Jag har dock använt syltsocker med pektin för att den ska hålla sig längre och bli lite fastare i konsistensen. Så det svåra är att veta hur konsistensen kommer bli när den kallnat, det beror på hur mycket vatten som kokas bort, hur mycket syltsocker som används och hur saftiga krusbären är. Så våga testa att göra den efter din smak men så här gjorde jag!






Krusbärssylt
5 dl snoppade krusbär
2 dl vatten
180 g syltsocker
1 tsk vaniljsocker

Häll upp krusbär och vatten i en kastrull och koka i 10 minuter. Rör om i sylten så att krusbären mosas något. Lyft av kastrullen från plattan och rör ner syltsockret. Koka i ytterligare 5 minuter och lyft sedan av kastrullen från plattan. Ta sedan upp lite sylt ur kastrullen och rör ner vaniljsockret i den så att det inte finns några klumpar och häll tillbaka det i kastrullen igen. Häll upp sylten i väl rengjorda glasburkar och sätt på locken. Det blir ca 5dl sylt som bör förvaras svalt.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar