lördag 24 augusti 2013

Krusbärsgrottor

Jag piffade upp den gamla klassikern hallongrottor från Bonniers Vår kokbok med min nygjorda krusbärssylt istället för hallonsylt. Supergott med den söta mördegen tillsammans med den syrliga sylten.



Krusbärsgrottor
125g smör
3/4 dl socker
1/2 dl potatismjöl
2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

ca 1 1/2 dl krusbärssylt

Sätt på ugnen på 200˚. Rör smör och socker poröst. Blanda mjölsorterna med vaniljsocker och bakpulver och tillsätt det. Rör snabbt ihop till en deg. Rulla sedan degen till en längd och skär den i 24 bitar. Rulla dem till kulor och för en fördjupnng i varje kaka och fyll med sylt. Grädda mitt i ugnen i ca 10-12 min med passa dem noga så de inte bränns.

2 kommentarer:

  1. Sånna hade jag tänkt göra, fast med hela krusbär. Gjorde det för några år sen och överraskade kollegorna med. De trodde det var körsbär i, lite extra surprise när det var nåt helt annat. :) Tyvärr hann jag inte med det med årets krusbär, så det får bli nästa år...

    SvaraRadera
  2. Va roligt att du har hittat till min blogg och ser att du själv har en fin, krusbärsbullarna du gjort ser riktigt goda ut :) Jag gjorde faktiskt också grottor med hela körsbär och lite körsbärssylt i men det blev inte så bra som jag velat, utan de torkade nästan ut och kvar var ett skrumpet körsbär. Men det är alltid kul att experimentera så du får vänta till nästa år och festa på färska krusbär ;)

    SvaraRadera