torsdag 5 september 2013

Ännu mera sylt!

Ja med plommon i överflöd blev det så klart även plommonsylt att ställa bredvid krusbärssylten och körsbärssylten (inte för att glömma att mamma även gjort blåbärssylt, svartvinbärssylt och lingonsylt). Så nu ska vi klara oss till nästa år, bara äppelmos kvar att göra på äpplen från mitt eget träd. Denna sylt är lika lätt att göra som de andra, endast bär och socker som man kan välja efter smak eller följa anvisningarna på förpackningen. Min sylt är lite syrligare för att jag ska ha den på morgongröten och vill då även ha lite mer "bitar" i sylten och det får jag genom att ta med skalet och genom att inte mosa plommonen så mycket. Men man kan även göra sylten utan att ta med skalet på plommonen och mixa plommonen innan man kokar dem, då blir sylten lite lenare och sötare.



Plommonsylt
1400g urkärnade plommon
700g socker

Dela plommonen i bitar och lägg i en stor gryta. Koka plommon och socker i ca 10 min och mosa plommonen under tiden. Häll upp i rena, varma burkar. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar