söndag 29 september 2013

Plommonmuffins


Vi hade så mycket plommon för en månads sen att jag frös ner urkärnade och delade plommon. Det var tur, för idag blev jag sugen på plommonmuffins. Då är det toppen att ha många olika sorters bär i frysen så det är lätt att göra fina kakor när man vill, sommar som vinter. Detta receptet är tagen från en hemsida med många fina kakor och bakverk så jag gjorde dessa muffins rakt av originalreceptet. 



Plommonmuffins
ca 15st 

150 g rumstempererat smör
2 ½ dl strösocker
2 ägg
2 dl gräddfil
6 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma
8 plommon 

Sätt ugnen på 200° och vispa smör och socker vitt och poröst.
Blanda ner äggen, ett i taget, under kraftig vispning.
Sikta ner mjöl, bikarbonat, vaniljsocker och kardemumma i en separat bunke.
Vänd sedan ner de torra ingredienserna i sockersmeten växelvis med gräddfilen.
Fyll muffinsformarna till ca
med smet och tryck ner en plommonbit i varje.
Grädda muffinsen mitt i ugnen ca 25 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar