fredag 4 oktober 2013

Chokladkaka deluxe


För att fira att jag har haft min blogg i ett helt år så så lägger jag upp receptet på denna underbart goda chokladkaka. Den ska vara riktigt kladdig i mitten och serveras med vispad grädde. Själv tycker jag att den är godast dagen efter då den har hunnit sätta sig i kylskåpet,  så man får alldeles len och krämig choklad. 




Chokladkaka deluxe
15-20 bitar

Chokladkaka
150 g smör
2,5 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

Tryffel
1 1/2 dl vispgrädde
1 msk smör
200 g mörk choklad (Runt 55%)
1 nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader och smöra och bröa en rund form med löstagbar kant (ca 24 cm i diameter).
Smält smöret till kladdkakan försiktigt i en kastrull. Ta av den från plattan och rör i socker, kakao och vaniljsocker.
Tillsätt därefter ett ägg i taget och till sist mjölet. Bred ut smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 15-20 min, kakan ska vara lite lös i mitten!
Hacka chokladen och koka upp grädde och smör i en kastrull och ta av det från värmen så fort det kokar.  
Häll grädden över chokladen och rör tills allt smält. Låt tryffeln och kakan svalna och häll tryffeln över kladdkakan och vicka på formen så att hela täcks med choklad. Låt sedan stå kallt minst 1 timme och servera sedan med grädde och njut.

1 kommentar:

  1. Ser sjuuuukt god ut! Måste prövas i helgen!


    / Elin Andersson

    SvaraRadera