söndag 13 oktober 2013

Pärontarteletter med mascarponekräm

När jag fick reda på att vi skulle ha gäster på fredag kväll började jag direkt fundera på vad jag skulle göra för efterrätt. Jag satt länge och funderade och kom tillslut på vad jag ville göra. Jag ville bjuda på något som kändes fräscht och något med frukt. Så jag komponerade ihop en liten efterrätt som jag (och även gästena) verkligen blev nöjd med. Det är en mördegsbotten fylld med päron som jag stekt i päronkonjaken Calvados, serverad med en mascarponekräm av grädde, maräng och vanilj.



Ber om ursäkt för att bilden inte riktigt är så bra, det är ganska svårt att få bra ljus sent på kvällen när gästerna sitter och väntar förväntansfullt vid borden. Jag ska försöka lägga ner mer tid på den i framtiden. 


Pärontarteletter med mascarponekräm
7st
Tarteletter
1 ½ dl vetemjöl
1 msk strösocker
75 g smör
½ uppvispat ägg
Mascarponekräm
1 pkt (250g) mascarpone
4 ägg
2+2msk socker
1 vaniljstång
2 dl grädde
Konjaksstekta päron
4 päron (inte för mjuka)
1 msk smör
2 msk ljust muscovadosocker  (ev strösocker)
2 msk Calvados (ev konjak)
Montering
½ dl mandelspån

Tarteletter
Mät upp socker och vetemjöl i en bunke och nyp snabbt ihop med det kalla smöret. Blanda ner ägget så att degen precis går ihop, knåda den inte. Svep in i plastfolie och låt stå kallt i 30 min. Smöra under tiden 7 stycken små portionsformar. Kavla ut degen på lätt mjölat bord och klä formarna med degen, gärna högt över kanterna så att de inte glider ner under gräddningen. Nagga formarna och ställ in i kylskåpet i ytterligare 15 minuter. Sätt på ugnen på 225˚C och grädda formarna i mitten av ugnen i ca 15 min. Ta ut dem ur formarna och lägg på ett galler, fixa även till kanterna så de är jämna och fina. 

Mascarponekräm
Separera äggulan från vitan och lägg de i olika skålar.
Vispa äggulorna med 2 msk socker till en ljus och fin smet. Vispa grädden i en separat bunke. Skär vaniljstången på längden och skrapa ut fröna. Blanda ner de tillsammans med mascarponen och grädden i äggsmeten och vispa till en fluffig och jämn smet. Vispa äggvitorna luftigt och vispa sedan ner 2 msk socker och vispa till en maräng och vänd sedan försiktigt ner det i mascarponekrämen. Ställ kallt tills servering. 

Konjaksstekta päron
Skala päronen och skär i dem ganska små bitar. Hetta upp en stekpanna med smör och stek päronen till de börjar bli lite mjuka. Sänk värmen något och tillsätt sockret och Calvadosen. Låt stå och puttra i ca 5 min eller tills päronen är hyfsat mjuka men fortfarande har lite tuggmotstånd. 

Montering
Rosa mandeln i en het och torr stekpanna.  Lägg upp tartelettformarna på fina tallrikar och fyll formarna med de stekta päronen och toppa med den rostade mandeln. Klicka upp lite mascarponekräm på tallriken och häll resten av krämen i en skål och servera till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar