torsdag 30 oktober 2014

Choklad och banankaka

Jag fick tyvärr ingen fin bild på denna kaka då jag bakade den sent på kvällen och ljuskvalitén och motivationen inte var den bästa. Sen frös jag in den direkt men därifrån försvann den snabbt då jag tycker att choklad och banan är en god kombination. Det är även tacksamt att ha banan i smeten när man bakar utan socker för att den tillför både sötma och saftighet. Detta recept kommer från Green Kitchen Stories.

Choklad och banankaka (ursäkta dålig bild)

Choklad och banankaka
3 dl mandelmjöl
1 msk kakao
1 tsk bakpulver
2 ägg
2 mogna bananer
1/2 dl kokosolja

Sätt ugnen på 180°C och klä en liten bakform ca 20x20 cm i diameter. Blanda mandelmjöl, kakao och bakpulver i en bunke. Mosa banan och smält kokosoljan. Vispa äggen luftigt och tillsätt banan och kokosolja. Blanda i de torra ingredienserna och rör till en fin smet. Häll smeten i formen och grädda i mitt i ugnen i ca 40 min. Håll koll kakan så att den inte blir för torr, låt sedan kallna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar