söndag 2 november 2014

Paleo kanelbullar med dadar

Ibland kan jag känna mig väldigt begränsad när jag ska baka för att det ska vara glutenfritt, laktosfritt och utan raffinerat socker. Men jag har insett att det finns många goda alternativ och mycket inspiration på olika bloggar. Så var inte rädd för att testa något annorlunda utanför bekvämlighetszonen. Använd naturligt glutenfria råvaror och använd socker i form av riktig frukt och honung. Laktosfria alternativ är lätt att få tag på idag men fördelen med paleo är att recepten inte innehåller mjölkprodukter alls. Detta receptet på kanelbullar kommer från Paleoskafferiet som jag har ändrat något. I fyllningen har jag bitar av dadlar som ger både sötma och textur. Om man inte vill ha hela bitar kan man mixa de blötlagda dadlarna till en massa och breda över degen samtidigt som kokosoljan.
Kanelbullar med dadlar



Kanelbullar med dadlar ca 15st
6 ägg
2 msk honung
1 dl kokosmjöl
3/4 dl kokosolja
1 tsk kardemumma
2 tsk bakpulver
4 msk psylliumhusk

Fyllning
kokosolja (ca 1/2 dl)
kanel (ca 3/4 msk)
blötlagda dadlar (ca 6 st)
ev. honung
1 uppvispat ägg



Gör så här
Lägg dadlarna till fyllningen i blöt ca 1h. Sätt ugnen på 175 grader. Smält kokosoljan och blanda de torra ingredienserna i en bunke. Vispa ägg och honung luftigt i en annan bunke och blanda sedan ner de torra ingredienserna. Häll sist ner den smälta kokosoljan och blanda ihop till en slät deg. Låt smeten svälla i 5 minuter. Bred därefter ut degen på ett bakplåtspapper och lägg ytterligare ett bakplåtspapper över degen och kavla försiktigt ut ett en rektangel (lite mindre än en plåt). Dra försiktigt bort det övre bakplåtspappret och bred på ett tunt lager kokosolja och strö sedan över kanel. Ta upp dadlarna ur vattnet och skär de till små bitar. Fördela dadelbitarna över degen och ringla ev. över lite honung för extra sötma. Rulla degen till en rulle och skär till ca 15 st bullar. Lägg dem i bullformar på en plåt och pensla med uppvispat ägg. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 15 minuter tills de fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar