lördag 29 november 2014

Mina små mjuka pepparkakor

Jag ville testa att hitta på ett eget recept på småkakor med pepparkakssmak. Jag experimenterade lite och resultatet blev som mjuka hasselnötstoppar med smak av pepparkaka. Eller ja, som individuella mjuka pepparkakor. Det var kul att få skapa något eget, utseendet tycker jag kan förbättras lite för det ser ut som slarviga nöttoppar men smaken sitter.

Mina små mjuka pepparkakor


Små mjuka pepparkakor ca 12 st
½ dl mandelmjöl
1 dl hasselnötsmjöl
1 ½ msk kokosmjöl
½ msk riven kokos
½ tsk bakpulver
½ tsk pepparkakskryddor
3 tsk kokosolja
1 liten mogen banan
1 tsk honung
1 ägg
½ msk valfri mjölk

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Mosa bananen och smält kokosoljan. Blanda i bananen, kokosoljan, ägget och mjölken i de torra ingredienserna och rör om väl. Smaka gärna på smeten och tillsätt ev. mer pepparkakskrydda eller honung efter smak. Klicka ut smeten till 12 små kakor och platta till dem lite lätt. Grädda i mitten av ugnen i ca 13 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar