söndag 23 november 2014

Saffransbullar

Saffransbullar eller runda lussekatter, som även vore ett passande namn, hör julen och lucia till enligt mig. Jag älskar dessa luftiga och goda läckerheter, speciellt med saffran. Vill man baka utan saffran så är det samma recept som mina släta kardemummabullar. När jag bjöd på dessa fick jag det bästa betyget man kan få, "De smakar ju precis som riktiga lussekatter". När man bakar utan gluten, socker eller mjölk och får det att smaka som om man inte gjorde det, så finns det ju ingen anledning att inte göra det. Det är jättebra att baka redan nu och lägga i frysen, sen om det kommer gäster, är chansen väldigt stor att de kan äta dem trots eventuella allergier.


Saffransbullar





Saffransbullar
6 ägg
2 msk honung
½ dl valfri mjölk
1 dl kokosmjöl½ dl smält kokosolja
½ g saffran
2 tsk bakpulver
4 msk psyllium husk/fiberhusk
1 ägg till pensling


Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och honung luftigt med elvisp. Blanda de torra ingredienserna och vispa ner dessa i äggsmeten. Tillsätt mjölken och den smälta kokosoljan och fortsätt vispa till en fin deg. Låt svälla i ca 5 minuter och rulla sedan degen till ca 12 st bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Vispa upp ägget med en gaffel och pensla bullarna. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter tills de fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar